Skocz do zawartości

Adis

Formaty I Wersje Filmow

Oceń temat:

Rekomendowane odpowiedzi

Rodzaje :

 

CAM

'Cam' jest to nagranie wykonane w kinie, zwykle za pomoca cyfrowej kamery wideo. Czasami uzywany jest do tego maly statyw, lecz czesto jest to niemozliwe, stad kamera moze sie trzasc. Takze widownia nie zawsze jest nieruchoma oraz obraz moze byc nagrywany pod katem. Po odpowiedniej obr??bce jest to trudne do zauwazenia, chyba ze na ekranie byly wyswietlane napisy, ale czesto takie nagrania maja tr??jkatne ciemne obszary na g??rze i dole ekranu. Dzwiek nagrywany jest przez wbudowany mikrofon kamery i, szczeg??lnie w przypadku komedii, podczas filmu slyszalny jest smiech widowni. Z tych wzgled??w jakosc obrazu i dzwieku jest zwykle bardzo slaba, ale czasami, gdy mamy szczescie i kino bylo puste, dzwiek moze byc w miare czysty. (do g??ry)

 

TELESYNC (TS)

'Telesync' jest to niemal to samo co 'Cam', z tym ze tu jest zastosowane zewnetrzne zr??dlo dzwieku (najprawdopodobniej kinowe gniazdko do sluchawek dla ludzi z uszkodzonym sluchem). Bezposrednie zr??dlo dzwieku nie zapewnia przeciez dobrej jakosci dzwieku z powodu halasu z otoczenia. Nierzadko 'Telesync' jest filmowany w pustym kinie lub nawet specjalnym pomieszczeniu z projektorami za pomoca profesjonalnej kamery zapewniajacej lepsza jakosc obrazu. Jakosc poszczeg??lnych film??w moze sie jednak mocno r??znic. Sprawdz plik demonstracyjny, zwykle o nazwie 'sample' (jezeli taki jest), zanim przystapisz do sciagania calego filmu. Duza czesc film??w oznaczonych 'Telesync' jest nazwana blednie i powinna byc oznaczona 'Cam'.

 

TELECINE (TC)

Urzadzenie telecine cyfrowo kopiuje film z tasmy kinowej. Dzwiek i obraz powinny byc w miare dobre, ale z powodu uzytego sprzetu wersje telecine wystepuja rzadko. Zwykle film ma wlasciwe proporcje obrazu, chociaz zdarzaly sie wersje w formacie 4:3. [Dobrym przykladem TC jest MinorityReport (niepoprawnie oznaczony jako DVDRip) - przyp. tlum.]. TC nie powinno byc mylone z 'TimeCode', kt??re oznacza licznik widoczny przez caly czas trwania filmu.

 

SCREENER (SCR)

Tasma video wysylana do sklep??w i innych miejsc celach promocyjnych. 'Screener' jest dostarczany na tasmie VHS, zwykle w formacie 4:3 (pelny ekran), choc zdarzaja sie tez wersje szerokoekranowe (1.85:1 do 2.4:1). Gl??wna wada jest przesuwajacy sie na dole ekranu (przez caly film lub co jakis czas) tekst z informacjami o prawach autorskich i numerem telefonu antypirackiego. Jezeli tasma zawiera takze numery seryjne lub inne oznaczenia umozliwiajace dotarcie do jego zr??dla, musza one byc zamazane (zwykle za pomoca czarnego pola). Zazwyczaj pojawia sie ono na kilka sekund, lecz czasami widac je przez caly film. Zdarza sie, ze jego rozmiary sa dosc duze. Zaleznie od uzytego sprzetu, jakosc wersji 'Screener' moze sie wahac od doskonalej, gdy wykonana zostala z pierwszej, dobrej kopii tasmy, az po slaba, jezeli zostala wykonana ze slabej tasmy, przegranej na kiepskim magnetowidzie. Filmy 'screener' zapisywane sa jako lepszej lub gorszej jakosci VCD.

 

DVD-SCREENER (DVDScr)

Podobnie jak screener, lecz pierwotnym nosnikiem byla plyta DVD. Zazwyczaj wersja szerokoekranowa (kinowa), ale bez dodatk??w, jakie mozna znalezc w wersji przeznaczonej do sprzedazy. Widoczna na ekranie informacja o wersji ogladanej kopii (tzw. 'ticker') zwykle nie znajduje sie na czarnym pasku u dolu, tylko na samym obrazie filmu, co moze nieco przeszkadzac w ogladaniu. Jezeli ripper zna sie na ripowaniu, 'DVDscr' powinien byc bardzo dobrej jakosci. Najczesciej dokonuje sie z niego konwersji na SVCD lub DivX/XviD.

 

DVDRip

Kopia ostateczna, wykonana z DVD. Jesli to mozliwe, wypuszczana jest przed oficjalna data wprowadzenia do sprzedazy (np. Gwiezdne Wojny - Epizod 2). Jakosc powinna byc doskonala. DVDRipy sa wypuszczane w SVCD i DivX / XviD.

 

VHSRip

Kopia z kaset VHS (wersje dystrybucyjne), przewaznie skate/sport i materialy XXX.

 

TVRip

Odcinek programu emitowanego w TV (najlepiej, gdy obraz jest odbierany za pomoca cyfrowych / kablowych / satelitarnych odbiornik??w) lub tzw. PRE-AIR (sprzed emisji), zgrywany z przekaz??w satelitarnych rozsylanych do poszczeg??lnych sieci na kilka dni przed emisja (nie zawieraja 'zanieczyszczen', ale czasami moga migotac). Niekt??re programy, jak World Wrestling Federation Raw Is War, zawieraja dodatkowe czesci i zaciemnienia oraz testy kamer i komentarzy. Nagrywanie z dobrej cyfrowej karty TV daje najlepsze efekty i grupy wypuszczaja zwykle takie materialy jako SVCD, choc czesto wystepuja takze formaty VCD/DivX/XviD.

 

WORKPRINT (WP)

Wersja robocza, czyli film nad kt??rym praca nie zostala jeszcze ukonczona. Moze w nim brakowac niekt??rych scen, muzyki, a jakosc waha sie od doskonalej do bardzo slabej. Niekt??re wersje WP moga sie bardzo r??znic od produktu koncowego (w Men In Black brakuje obcych - w ich miejsce sa aktorzy), a niekt??re zawieraja wiecej niz gotowy film (Jay and Silent Bob). WP moga byc ciekawym dodatkiem do kolekcji, jesli tylko uda sie zdobyc wersje o dobrej jakosci.

 

DivX Re-Enc

DivX Re-Enc to film przegrany z wersji VCD i zakodowany jako maly plik w wersji DivX. Najczesciej mozna je znalezc w systemach p2p. Pliki te sa oznaczone najczesciej: Nazwa.Filmu.Grupa(1of2), itd. Typowe grupy to SMR i TND. Nie sa one raczej warte sciagania, chyba ze dla kogos jakosc nie jest istotna i zalezy mu tylko na sciagnieciu tych 200MB. Generalnie unikac.

 

Watermarks

Znaki wodne. Wiele film??w pochodzi z tzw. Asian Silvers/PDVD (patrz dalej), kt??re sa oznaczane przez osoby, kt??re je wypuscily. Zwykle za pomoca litery/inicjal??w, albo malego loga, najczesciej w jednym z rog??w. Najbardziej znane znaki wodne to: 'Z', 'A' oraz 'Globe'.

 

Asian Silvers / PDVD

Azjatyckie Sreberka (AS) i PDVD to filmy wypuszczone przez wschodnich producent??w, a p??zniej czesto kupowane przez grupy i wypuszczane pod wlasnym szyldem. AS sa tanie i dostepne w wiekszosci kraj??w, dlatego jest ich tak wiele. PDVD to prawie to samo, tyle ze wytloczone sa na DVD (opcjonalnie z napisami) i zwykle z lepsza jakoscia niz AS, kt??re sa zripowane z DVD, ale nagrane jako VCD.

 

 

 

 

 

Formaty :

 

 

VCD

VCD to format bazujacy na kompresji MPEG-1 ze stala iloscia bit??w na sekunde (bitrate) w wysokosci 1150kbit/s przy rozdzielczosci 352x240 (NTSC). VCD jest generalnie uzywane przy materialach slabszej jakosci (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analogowy)) aby uzyskac mniejsze rozmiary plik??w i zmiescic tak duzo jak sie da na jednej plytce. Zar??wno VCD jak i SVCD sa mierzone za pomoca minut a nie megabajt??w i dlatego plik mpeg moze sie zdawac wiekszy niz pojemnosc plytki, ale w rzeczywistosci mozna zmiescic 74 minuty filmu na plytce CDR74.

 

 

SVCD

SVCD bazuje na kompresji MPEG-2 (tak jak DVD), co pozwala na zmienna ilosc bit??w na sekunde (bitrate), az do 2500kbit/s przy rozdzielczosci 480x480 (NTSC), kt??ra jest potem zmieniana na format ekranu 4:3 w czasie odtwarzania. Ze wzgledu na zmienny bitrate, dlugosc filmu jaka mozna zmiescic na jednym CDR nie jest stala, ale zwykle ksztaltuje sie miedzy 35 a 60 minutami. Dla uzyskania lepszej jakosci SVCD, dokonujac zapisu przy zmiennym bitrate nalezy uzywac wielokrotnych przebieg??w ('passes'). Zajmuje to wiecej czasu ale obraz w efekcie jest znacznie czystszy.

 

 

XVCD/XSVCD

Sa to po prostu VCD/SVCD, kt??re sa niezgodne ze standardem. Formaty te obsluguja duzo wyzsze rozdzielczosci i bitrate, ale tylko niekt??re programy pozwalaja je odtworzyc. X(S)VCD sa calkowicie niestandardowe i wykorzystywane do domowego 'ripowania' przez ludzi, kt??rzy nie zamierzaja ich opublikowac.

 

 

RealMedia (RM) / ASF / nAVI itd

Sa to bardzo male pliki kt??rych nie warto kompresowac. ASF to jakby przodek DivX, a RM jest wciaz uzywane do odtwarzania strumieniowego i przez ludzi na modemach. nAVI to zhackowany DivX rzadko obecnie stosowany. Te formaty obslugiwane sa tylko przez komputery, nie moga byc odtwarzane przez odtwarzacze stacjonarne.

 

 

DivX / XviD

DivX to format zaprojektowany dla platform multimedialnych. Uzywa dw??ch kodek??w: niskiej szybkosci ruchu (low motion) lub wysokiej szybkosci ruchu (fast motion). Wiekszosc starych film??w kodowana byla w 'low motion' i dlatego wystepuja tam problemy z szybkim ruchem. Pozniej zostala rozwinieta metoda znana jako SBC (Smart Bitrate Control - Inteligentna Kontrala Bitrate), kt??ra to w czasie kodowania przelacza sie miedzy kodekami dajac duzo lepsza jakosc. Format jest anamorficzny [co oznacza, ze format 16:9 jest zmniejszany do 4:3, ale moze byc zmieniony z powrotem na format 16:9 podczas odtwarzania], a bitrate i rozdzielczosc moga byc dowolne. Wieszosc wersji DivX (ale nie Re-Enc) jest zripowana z DVD i generalnie moze zawierac az do 2 godzin dobrej jakosci filmu na 1CD. Istnieja r??zne kodeki, z kt??rych najbardziej popularne sa oryginalny DivX3.11a, DivX 4.12 i nowe kodeki XviD.

 

 

CVD

CVD jest polaczeniem format??w VCD i SVCD i moze byc odtwarzany na wiekszosci stacjonarnych DVD. Obsluguje taki sam bitrate jak MPEG-2, ale uzywa rozdzielczosci 352x480 (NTSC), jako ze rozdzielczosc pozioma jest og??lnie mniej wazna. Aktualnie zadne grupy nie wypuszczaja film??w w formacie CVD.

 

 

DVD-R

Jeden z format??w zapisu plyt DVD, kt??ry zdaje sie byc najbardziej popularny (sposr??d DVD-RAM, DVD-R i DVD+R). Miesci 4.7GB na jednej stronie, choc istnieja takze dwustronne plytki, mogace pomiescic prawie 10GB. Filmy SVCD MPEG-2 musza byc skonwertowane przed wypaleniem na DVD-R zeby mogly byc prawidlowo odtworzone. Skopiowanie DVD na DVD-R jest mozliwe, ale czasami trzeba zrezygnowac z niekt??rych dodatk??w czy jezyk??w, aby dalo sie zmiescic w 4.7GB.

 

 

MiniDVD

MiniDVD / cDVD jest tym samym formatem co DVD, ale na standardowym nosniku CDR / CDRW. Z powodu duzej rozdzielczosci badz bitrate'u, na plytce miesci sie 18-21 min. materialu filmowego. Format jest kompatybilny tylko z kilkoma odtwarzaczami.

 

 

 

 

 

 

Okreslenia wersji :

 

 

PROPER

Ze wzgledu na panujace zasady, kto pierwszy wypuscil telesync (na przyklad) ten wygral wyscig. Ale jezeli jakosc takiej kopii jest raczej niska i inna grupa ma inny telesync (lub ten sam w lepszej jakosci) dodaje wtedy okreslenie PROPER (prawidlowe) do nazwy azeby uniknac oskarzenie o nasladownictwo. PROPER jest bardzo subiektywnym okresleniem i wielu moze powatpiewac, czy PROPER jest lepszy od oryginalu. Wiele grup wypuszcza wersje PROPER tylko z desperacji po przegranym wyscigu. Przyczyna wypuszczenia wersji PROPER powinna byc zawsze podana w pliku NFO.

 

SUBBED

Z napisami. W przypadku VCD oznacza to zwykle, ze napisy zostaly nalozone na stale na klatki filmu. Zwykle napisy sa po chinsku, malajsku czy tajsku. Zdarzaja sie tez napisy w dw??ch wersjach jezykowych naraz, co zajmuje znaczny obszar ekranu. SVCD obsluguje przelaczane napisy, takze niekt??re DVDRipy maja taka mozliwosc. Bedzie to wspomniane w pliku NFO, jezeli taki jest.

 

UNSUBBED

Bez napis??w. Jezeli film byl wypuszczony z napisam (subbed) moze byc wypuszczona p??zniej wersja Unsubbed.

 

LIMITED

Film, kt??ry byl wyswietlany tylko w ograniczonej ('limited') ilosci kin, zwykle mniejszej niz 250. Sa to zwykle kr??tsze formy artystyczne.

 

INTERNAL

Wersja do uzytku wewnetrznego (tylko dla czlonk??w grupy) jest wypuszczana z kilku powod??w. Grupy wypuszczaja duzo starszych DVD jako 'Internal', aby nie zostac oskarzonym o nasladownictwo. Takze nizszej jakosci kin??wki sa wypuszczane jako 'Internal', aby nie obnizyc prestizu grupy lub z powodu ilosci juz zrobionych kopii. Wersje 'Internal' sa normalnie dostepne na serwerach zwiazanych z grupa, ale nie moga byc przenoszone na inne serwery bez zgody admina. Niekt??re wersje 'Internal' przeciekaja jednak na IRC czy grupy dyskusyjne, zaleznie od tytulu i popularnosci. Jakis czas temu m??wilo sie, ze Centropy przechodzi na 'Internal'. Oznaczalo to, ze grupa bedzie udostepniala filmy tylko swoim czlonkom. Jest to inne znaczenie okreslenia 'Internal'.

 

STV

Straight To Video - od razu na video. Nigdy nie byly wyswietlane w kinach i dlatego wiele serwer??w nie dopuszcza tych wersji.

 

 

 

 

Proporcje ekranu i inne :

 

WS - WideScreen- format szerokoekranowy, np. 16:9

 

FS - FullScreen- format pelnoekranowy 4:3

 

RECODE

Jest to wczesniej wypuszczona wersja przefiltrowana przez TMPGenc w celu usuniecia napis??w, poprawienia kolor??w, itd. Wersje te moga wygladac lepiej, ale nie sa pochwalane. Oczekuje sie po prostu od grup, ze beda korzystaly z wlasnych zr??del.

 

REPACK

Przepakowane. Jesli grupa udostepni zla wersje, wypusci repack kt??ry naprawi problemy.

 

NUKED/

Film moze byc Nuked (odrzucony, zjechany) i usuniety z r??znych powod??w. Poszczeg??lne strony robia to za zlamanie ich zasad (np. 'zadnych wersji telesync'), ale jezeli film jest powaznie skaszaniony (brak sciezki dzwiekowej przez 20min, CD2 to inny film/gra, itp.) wtedy nastapi globalne 'zjechanie' i ludzie rozpowszechniajacy taki film beda tracic punkty. Filmy oznaczone jako 'Nuked' moga i tak dostac sie do usenetu czy program??w p2p, wiec lepiej jest sprawdzic, jaka byla pierwotna przyczyna 'zjechania'. Jezeli grupa zorientuje sie, ze cos jest nie tak, sama moze poprosic o Nuke'a dla danej pozycji.

Lista najczestszych przyczyn, za kt??re film (najczesciej DVDRip) moze dostac Nuke'a:

** BAD A/R ** zle proporcje obrazu, np. ludzie wydaja sie za grubi/chudzi (A/R - Aspect Ratio)

** BAD IVTC ** proces konwersji szybkosci klatek byl nieprawidlowy (IVTC - Inverse Telecine)

** INTERLACED ** czarne linie spowodowane niewlasciwym uszeregowaniem p??l (Interlaced - z przeplotem)

 

DUPE

Duplikat to po prostu cos, co juz istnieje. Nie ma powodu, aby istnialy dwie identyczne wersje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
 
Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


DarkSiders.pl Powered by Invision Community

AdBlock Extension Detected!

Our website is made possible by displaying online advertisements to our members.

Please disable AdBlock browser extension first, to be able to use our community.

×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania. Regulamin