Skocz do zawartości

Aktywacja nowych użytkowników
Zakazane produkcje

  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
bookworm79

Mind's World Imagination and Subjectivity from Descartes to Romanticism

Rekomendowane odpowiedzi

a97941570de478f0412602bd34f92324.webp
Free Download Alexander M. Schlutz, "Mind's World: Imagination and Subjectivity from Descartes to Romanticism "
English | ISBN: 0295988932 | 2009 | 344 pages | PDF | 2 MB
Winner of the 2009 International Conference on Romanticism's Jean-Pierre Barricelli Award for the best book in Romanticism studies

As the mental faculty that mediates between self and world, mind and body, the senses and the intellect, imagination is indispensable for modern models of subjectivity. From René Descartes's Meditations to the aesthetic and philosophical systems of the Romantic period, to think about the subject necessarily means to address the problem of imagination. In close readings of Descartes, Kant, Fichte, Hardenberg (Novalis) and Coleridge, and with a sustained return to the origins of the discourse about imagination in Greek antiquity, Alexander Schlutz demonstrates that neither the unity of the subject itself, nor the unity of the philosophical systems that are based on it, can be conceptualized without recourse to imagination. Yet, philosophers like Descartes and Kant must deny imagination any such foundational role because of its dangerous connection to the body, the senses and the unruly passions, which threatens the desired autonomy of the rational subject. The modern subject is simultaneously dependent upon and constructed in opposition to imagination, and the resulting ambivalence about the faculty is one of the fundamental conditions of modern models of subjectivity.
Schlutz's readings of the Romantic poet-philosophers Coleridge and Hardenberg highlight that also their texts are not free of fears about the faculty's disruptive potential and its connection to the body. While imagination is now openly enlisted to produce the aesthetic unity of subjectivity, it still threatens to unravel and destroy a subject that needs to keep the body and its desires at bay in order to secure its rational and moral autonomy. The dark abyss of a self not in control of its thoughts, feelings, and desires is not overcome by the philosophical glorification of the subject's powers of imagination.
Read more


Ukryta Zawartość

    Treść widoczna tylko dla użytkowników forum DarkSiders. Zaloguj się lub załóż darmowe konto na forum aby uzyskać dostęp bez limitów.

Links are Interchangeable - Single Extraction

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    • 1 Posts
    • 10 Views
    • 1 Posts
    • 10 Views
    • 1 Posts
    • 5 Views
    • 1 Posts
    • 7 Views

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania.