Skocz do zawartości

Aktywacja nowych użytkowników
Zakazane produkcje

  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
0DAYDDL

New Orleans Pralines: Plantation Sugar, Louisiana Pecans, and the Marketing of Sou...

Rekomendowane odpowiedzi

58e827ad12c5219c305fb3033c0c0777.jpg


pdf | 9.68 MB | English| Isbn:9780807183205 | Author: Anthony J. Stanonis | Year: 2024


Description:

The Creole praline arrived in New Orleans with the migration of formerly enslaved people fleeing Louisiana plantations after the Civil War. Black women street vendors made a livelihood by selling a range of homemade foods, including pralines, to Black dockworkers and passersby. The praline offered a path to financial independence, and even its ingredients spoke of a history of Black ingenuity: an enslaved horticulturist played a key role in domesticating the pecan and creating the grafted tree that would form the basis of Louisiana's pecan orchards.



By the 1880s, however, white New Orleans writers such as Grace King and Henry Castellanos had begun to recast the history of the praline in a nostalgic mode that harkened back to the prewar South. In their telling, the praline was brought to New Orleans by an aristatic refugee of the French Revolution. Black street vendors were depicted not as innovative entrepreneurs but as loyal servants still faithful to their former enslavers. The rise of cultivated, shelled, and cheaply bought pecans-as opposed to the foraged pecans that early praline sellers had depended on-allowed better-resourced white women to move into the praline-selling market, especially as tourism emerged as a key New Orleans industry after the 1910s.

Indeed, the praline became central to the marketing of New Orleans. Conventions often hired Black women to play the "praline mammy" role for out-of-towners, while stores sold pralines with mammy imagery, in boxes designed to look like cotton bales. After World War II, pralines went national with items like praline-flavored ice cream (1950s) and praline liqueur (1980s). Yet as the civil rights struggle persisted, the imagery of the praline mammy was recognized as an offensive caricature.

As it uncovers the history of a sweet dessert made of sugar and pecans, New Orleans Pralines tells a fascinating story of Black entrepreneurship, toxic white nostalgia, and the rise of tourism in the Crescent City.









Ukryta Zawartość

    Treść widoczna tylko dla użytkowników forum DarkSiders. Zaloguj się lub załóż darmowe konto na forum aby uzyskać dostęp bez limitów.

Ukryta Zawartość

    Treść widoczna tylko dla użytkowników forum DarkSiders. Zaloguj się lub załóż darmowe konto na forum aby uzyskać dostęp bez limitów.

Ukryta Zawartość

    Treść widoczna tylko dla użytkowników forum DarkSiders. Zaloguj się lub załóż darmowe konto na forum aby uzyskać dostęp bez limitów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    • 1 Posts
    • 12 Views
    • 1 Posts
    • 22 Views
    • 1 Posts
    • 33 Views
    • 1 Posts
    • 41 Views

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania.