Skocz do zawartości

Aktywacja nowych użytkowników
Zakazane produkcje

  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
bookbb

Proust, Pastiche, and the Postmodern or Why Style Matters

Rekomendowane odpowiedzi

cb2ce34d5f81afd9e57fc45e6b30db62.webp
James F. Austin, "Proust, Pastiche, and the Postmodern or Why Style Matters"
English | ISBN: 1611484103 | 2013 | 250 pages | PDF | 18 MB
Proust, Pastiche, and the Postmodern, or Why Style Matters argues against the traditional view that Marcel Proust wrote pastiches, that is, texts that imitate the style of another author, to master his literary predecessors while sharpening his writerly quill. On the contrary, James F. Austin demonstrates that Proust's oeuvre, and In Search of Lost Time in particular, deploy pastiche to other ends: Proust's pastiches, in fact, "do things with words" to create powerful real-world effects. His works are indeed performative acts that forge social relationships, redefine our ideas of literature, and even work against oppressive political and economic discourses.

Building on the "speech-act" theory of J.L. Austin, Jacques Derrida, and J. Hillis Miller, and on the postmodern theory of Fredric Jameson, this book not only elucidates the performative nature of pastiche, but also shows that the famous "Goncourt" pastiche from In Search of Lost Time has attracted so much attention because it already attained the postmodern; that is, it eliminated temporal depth and experience, transforming time itself into a nostalgic style of an era, and into the sort of aestheticized surface that came to define postmodernism decades later.
To reflect this transformation of pastiche, this work rearticulates its history in France around Proust. Reconfiguring a scholastic, classically-inspired pedagogical tradition based on imitation, and breaking with the dominant satirical practice, Proust's work opened up possibilities in the twentieth century for a new kind of pastiche: playful and performative in the literary field, and postmodern in a French cinema that, as with the Goncourt pastiche, represents time as the visual style of an era, whether unreflexively in "heritage" films such as Régis Wargnier's Indochine, or discerningly in Eric Rohmer's Lady and the Duke, which uses period pictorial and painterly conventions to illustrate how the representation of history onscreen typically flattens time into style.
Read more

Download Links

Ukryta Zawartość

    Treść widoczna tylko dla użytkowników forum DarkSiders. Zaloguj się lub załóż darmowe konto na forum aby uzyskać dostęp bez limitów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    • 1 Posts
    • 10 Views
    • 1 Posts
    • 8 Views
    • 1 Posts
    • 8 Views
    • 1 Posts
    • 7 Views

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania.