Administrator SzymonPajacyk Opublikowano 8 Kwietnia Administrator Opublikowano 8 Kwietnia (edytowane) Chcesz stworzyć niepowtarzalną, kreatywną strategię content marketingową? Nie zapomnij, jak istotna w tym procesie jest analiza strony konkurencji i zapoznanie się z dostępną na niej treścią. W ten sposób będziesz wiedzieć, jakie cele sobie postawić, do jakiej grupy kierować swoje treści, a także, w jaki sposób wykorzystać lukę w strategii swoich konkurentów. Na czym polega analiza treści konkurencji? Skuteczne promowanie strony w sieci wymaga znajomości konkurencji. Im szerszą wiedzę na temat ich działalności zdobędziesz tym łatwiej będzie Ci stworzyć skuteczną strategię działania dla swojej firmy. Analiza treści polega na dogłębnym przyjrzeniu się contentowi, który jest realizowany przez Twoich największych konkurentów. Twoim zadaniem jest zdobycie wiedzy o tym, jakie tematy porusza i które z nich są najchętniej czytane przez użytkowników sieci. Ważne jest to, że dzięki temu zdobędziesz pomysły na najskuteczniejsze treści, a także będziesz mógł/mogła odkryć słabe punkty Twoich konkurentów. To idealna baza na to, by przygotowywać skuteczną strategię content marketingową dla Twojej firmy. W czym może Ci pomóc analiza treści na stronie konkurencji?Analiza treści ma wiele zalet, może Ci skutecznie pomóc w wielu aspektach pracy nad rozwojem strony. Dlaczego przede wszystkim powinieneś/powinnaś rozważyć to rozwiązanie? - Możliwość porównania podejmowanych wysiłków - warto weryfikować, czy podejmowane przez Ciebie działania są bardziej czy mniej intensywne od tych podejmowanych przez konkurencję. Możesz również zweryfikować czyje treści lepiej odpowiadają potrzebom odbiorców. - Znalezienie luk w strategii konkurencji - sprawdź, jakie treści na stronie konkurencji cieszą się największą popularnością, a jakie najmniejszą. Zweryfikuj również, czy nie pomijają jakichś istotnych tematów. Sprawdź, jak wyniki analizy odnoszą się do oczekiwań Twojej grupy docelowej. - Zachowanie świeżości w swojej strategii - obserwując to, jakie treści tworzy Twoja konkurencja może służyć dla Ciebie również jako źródło inspiracji. Podczas analizy możesz upewnić się, czy przygotowane przez Ciebie treści są kreatywne wyczerpujące temat, czy też wymagają wdrożenia zmian. Dobrze wykonana, regularna analiza treści konkurencji sprawi, że zawsze będziesz o krok przed konkurencją. Jak przeprowadzić analizę treści na stronie konkurencji? Częstym błędem popełnianym przy analizie treści na stronie konkurencji jest wykonanie bardzo pobieżnej analizy. Brak planu na wykonanie tego audytu sprawi, że nie uzyskasz odpowiedniej ilości informacji, a w związku z tym niemożliwe będzie wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Proponujemy strategię, która obejmuje pięć kroków - podążając tymi wskazówkami możesz mieć pewność, że nie pominiesz żadnego z ważnych aspektów. Krok 1. Stwórz listę swoich konkurentówNa samym początku tego procesu musisz ustalić, kto jest największą konkurencją dla Twojej firmy. Wiele osób realizuje taką listę na podstawie firmowej burzy mózgów i spisaniu pomysłów, które przyjdą do głowy pracownikom. To dobry sposób na początek, ale istnieją bardziej skuteczne rozwiązania. Możesz na przykład wpisać w wyszukiwarce frazy, które najlepiej oddają profil Twojej działalności i sprawdzić, jakie witryny są widoczne w TOP 10. Polecamy również skorzystanie z profesjonalnych narzędzi, które dostarczą Ci szczegółowych informacji dotyczących witryn Twojej konkurencji. Do najpopularniejszych narzędzi należą: SENUTO, Surfer, Ahrefs, SEMSTORM. Są to płatne narzędzia SEO, które pozwalają na wielowymiarową pracę nad swoją stroną internetową i dogłębne analizy. Na podstawie narzędzia SENUTO przedstawimy Ci, jak pozyskać informacje o tym, kto jest Twoją największa konkurencją w branży. Zaloguj się do swojego konta SENUTO, a następnie przejdź do kolejnych zakładek: Analiza widoczności>Konkurencja. Wpisując tam adres URL swojej witryny możesz na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych znaleźć konkurencyjne strony. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że nie jest to konkurencja rzeczywista, lecz ta sugerowana przez narzędzie. Warto jednak te wyniki brać pod uwagę, ponieważ opierają się na danych firm z Twojej branży. Krok 2. Zbierz podstawowe informacje dotyczące Twojej konkurencjiGdy już określisz swoich konkurentów, musisz skupić się na tym, by lepiej zrozumieć ich cele biznesowe i grupę docelową. Może Ci w tym pomóc przyjrzenie się podstawowym informacjom dostępnym na stronie internetowej. Na co zwracać uwagę? Spójrz na tytuł i meta opis ich strony głównej - możesz je sprawdzić je ręcznie w wynikach wyszukiwania w Google. W ten sposób dowiesz się na czym priorytetowo skupia się dana firma w swojej ofercie. Przyjrzyj się również ich stronie głównej, a także zakładce âO nasâ i sprawdź, jak się określają, jaką mają ofertę, czym się wyróżniają. Ważną wskazówką będzie dla Ciebie również strategia tworzenia kategorii produktowych w witrynach konkurencji - to wskazówka dotycząca tego, jak mają ułożoną strategię content marketingową oraz na jakich grupach słów kluczowych bazują. Przydatną wiedzę o konkurencji możesz zdobyć również z raportu Najważniejsze strony w narzędziu Analiza ruchu w Semrush. Dowiesz się tam, które z ich stron generują największy ruch w witrynie. Krok 3. Przeanalizuj kluczowe wskaźniki SEO konkurencjiOdpowiednia analiza konkurencji, jeśli chodzi o content marketing, powinna również obejmować pozycjonowanie stron internetowych. W ten sposób będziesz mógł/mogła łatwiej zidentyfikować silne i słabe strony strategii Twojej konkurencji. Na tym etapie audytu SEO Twoim celem powinno być zrozumienie, jak duże zaangażowania w treści i jak duży ruch na stronie uznaje się za standardowy w Twojej branży. Ten etap może Ci służyć również do tego, by zrozumieć, który z Twoich konkurentów tworzy najsilniejsze, cieszące się największym zainteresowaniem treści. Pamiętaj przy tym, że content marketing to nie tylko teksty pisane! Musisz wziąć pod uwagę także to, czy użytkownicy decydują się na interakcję z filmami konkurencji i udostępniają je, czy lubią treści przedstawiane w formie grafiki lub nagrania audio. Poniżej przedstawimy Ci, jak przeanalizować najważniejsze czynniki w oparciu o narzędzie Ahrefs. Jak sprawdzić popularność treści na stronie konkurencji?Jeśli zalogujesz się na swoje konto Ahrefs i przejdziesz do zakładki Content Explorer, możesz sprawdzić popularność treści na dowolnej stronie. Wystarczy, że wpiszesz adres URL w polu wyszukiwania. W ramach wyników dostaniesz takie informacje, jak na przykład: - Ilość podstron opublikowanych w wybranym czasie w witrynie, - Kim są najczęściej publikujący autorzy na stronie,- Jakie strony generują największy ruch w witrynie,- Jaka jest wartość ruchu na wybranej podstronie,- Jaki jest ruch na badanej podstronie,- Ile linków zwrotnych uzyskała dana podstrona (i jakie są ich źródła),- Jaka jest szacunkowa wartość miesięcznego ruchu organicznego w witrynie. Jak sprawdzić zasięg organiczny strony konkurencji?Analiza miesięcznych danych konkurencji dotyczących ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania pozwoli Ci sprawdzić, jaka jest całkowita liczba słów kluczowych na które dana witryna wyświetla się w organicznych top 100 wyników wyszukiwania. Porównując te wyniki ze swoimi efektami łatwiej Ci będzie zrozumieć, ile pracy jeszcze przed Tobą. Aby to zweryfikować wejdź a Ahrefs do zakładki Site Explorer. Znajdziesz tam informacje dotyczące organicznego ruchu i liczby organicznych słów kluczowych, na które jest widoczna strona. Ahrefs pozwala Ci dowolnie filtrować wyniki na przestrzeni czasu. Co więcej, wyświetli Ci się również 5 najlepszych organicznych słów kluczowych w kraju z największym udziałem organicznego ruchu z wyszukiwarki - w ten sposób zrozumiesz, na co głównie pozycjonuje się strona i co głównie interesuje jej odbiorców. W tym raporcie możesz też sprawdzić na przykład pięć najlepszych stron w witrynie. Krok 4: Przyjrzyj się bliżej stronie konkurencjiZnasz już bardzo wiele elementów dotyczących strategii content marketingowej Twojej konkurencji. Co jeszcze możesz sprawdzić? Otóż jest wciąż wiele elementów, które są bardzo ważnym elementem analizy treści! Sprawdź główne sekcje bloga - przyjrzyj się głównym sekcjom bloga oraz wykorzystywanymi tagami, aby dowiedzieć się, jakie treści są traktowane priorytetowo przez Twoją konkurencję. Sprawdź jakość treści - warto zwrócić uwagę na to, jak długie i jak szczegółowe są artykuły blogowe przygotowywane przez Twoja konkurencję. Czy odpowiadają one na pytania i potrzeby użytkowników czy są wyłącznie pisane pod słowa kluczowe? Czy tekst jest wzbogacony o różnego rodzaju nagłówki i wysokiej jakości zdjęcia, nagrania? Zwróć również uwagę na poprawność gramatyczną i ortograficzną treści. Sprawdź główny format treści - pamiętaj, że content marketing to nie tylko teksty pisane. Przyjrzyj się temu, jaką treść priorytetowo wybierają firmy konkurencyjne. Artykuły blogowe, filmy, webinaria, podcasty, e-booki, raporty, a może jeszcze coś innego? Sprawdź sposób konstruowania CTA - przyjrzyj się temu, jakich zwrotów używają Twoi konkurenci, aby zachęcić odbiorców do konkretnego działania. Możesz to sprawdzić na przykład przy okienkach zapisu do newsletter, na stronie głównej lub na blogu. W ten sposób dowiesz się, w jaki sposób działa Twoje konkurencja, by treścią przekształcić odbiorców odwiedzających witrynę w potencjalnych klientów. Sprawdź, z kim podejmują współpracę - ważnym źródłem informacji mogą być dla Ciebie partnerzy współpracujący z Twoją konkurencją. Być może zdecydowali się oni na inwestycję w outreach marketing? Jeśli tak, stwórz listę witryn, osób, z którymi działają, a także przeanalizuj, jakie treści powstają w ramach takiej współpracy - może to być dla Ciebie źródło wiedzy w przypadku rozwoju swojej strategii marketingowej również w tę stronę. Edytowane 8 Kwietnia przez SzymonPajacyk Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.