Skocz do zawartości

Aktywacja nowych użytkowników
Zakazane produkcje

  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
forest

Jak robić piękne zdjęcia w trudnych sytuacjach

Rekomendowane odpowiedzi

Co robiÄ?, gdy sytuacja zdjÄ?ciowa jest tak trudna, ??e bez statywu, obiektywu szerokokÄ?tnego, mocnej lampy zewnÄ?trznej albo specjalnego filtra ani rusz, a ty akurat masz ze sobÄ? tylko aparat? Nie poddawaj siÄ?, fotografuj!

 

Wykonanie udanego, ciekawego zdjÄ?cia zale??y przede wszystkim od umiejÄ?tno??ci fotografa, ale dob??r odpowiedniego sprzÄ?tu r??wnie?? ma znaczenie. No i oczywi??cie dobrze mieÄ? te?? trochÄ? szczÄ???cia, kt??re sprawi, ??e chmury u??o??Ä? siÄ? na niebie wyjÄ?tkowo efektownie, a cudny motyl posiedzi na kwiatku co najmniej kilka sekund d??u??ej.

Niestety, tak to z tym szczÄ???ciem bywa, ??e czasami jest go nieco mniej, ni?? potrzeba. Pani Fortuna lubi chyba nawet droczyÄ? siÄ? z fotografami, zsy??ajÄ?c na nich nieszczÄ???liwe zbiegi okoliczno??ci. NieszczÄ???liwe, czyli takie, w kt??rych jeste??my w odpowiednim miejscu i we w??a??ciwym czasie, ale... bez potrzebnego sprzÄ?tu fotograficznego. Chcemy sfotografowaÄ? miasto nocÄ?, a nie wziÄ?li??my statywu, albo zale??y nam na sfotografowaniu wysokiego budynku, ale nie mie??ci siÄ? on w kadrze, bo zapomnieli??my zabraÄ? obiektyw szerokokÄ?tny. A za plecami ??cianaâ?? Albo motyw jest zbyt kontrastowy, albo temperatura barwowa ??r??de?? ??wiat??a ciÄ?gle siÄ? zmienia, albo obiekt, kt??ry chcemy sfotografowaÄ?, porusza siÄ? zbyt szybko... Albo, albo... Tak jak w teleturnieju, mo??emy wtedy wykonaÄ? telefon do przyjaciela, kt??ry przywiezie potrzebny sprzÄ?t. Jest jednak inne, prostsze i czÄ?sto lepsze rozwiÄ?zanie - skorzystanie z ko??a ratunkowego. Jakiego? Patrz punkt pierwszy. Wykonanie udanego zdjÄ?cia zale??y przede wszystkim od umiejÄ?tno??ci fotografa...

 

1. Brakuje mi zoomu!

Trudno??Ä?: *

Problem: CzÄ?sto bywa tak, ??e rezygnujemy z wykonania zdjÄ?cia motywu, bo znajduje siÄ? on za daleko. Co innego, gdyby??my mieli w rÄ?ku kompakt z 30-krotnym zoomem optycznym, wtedy mo??na by poszaleÄ?... A jednak - nawet je??li dysponujemy tylko 3-krotnym zoomem lub obiektywem sta??oogniskowym, warto pr??bowaÄ? uwieczniÄ? to, co uznamy za interesujÄ?ce. Co wiÄ?cej, mo??e siÄ? okazaÄ?, ??e zarejestrowane przez nas zdjÄ?cie bÄ?dzie mia??o wy??szÄ? jako??Ä? ni?? z kompaktu z d??ugim zoomem.

 

zdjecie1-chiny-chip-660.jpeg

 

To zdjÄ?cie wykonano Sony A900 przy ogniskowej 24 mm i dopiero w czasie oglÄ?dania na monitorze okaza??o siÄ?, ??e jest na nim kilka detali, kt??re warto by zaprezentowaÄ? oddzielnie, np. przepiÄ?kny dach. Nawet tak mocne wykadrowanie pozwala na wykonanie odbitek ok. 10??15 cm (przy 250 dpi)! (fot. chip.pl)

 

RozwiÄ?zanie: Na poczÄ?tku warto pamiÄ?taÄ? o tym, ??e d??ugo??Ä? ogniskowej obiektywu okre??la tak naprawdÄ? tylko jeden parametr - jego kÄ?t widzenia. Wycinek kadru zarejestrowany obiektywem 300 mm (kÄ?t widzenia po przekÄ?tnej ok. 6 stopni) bÄ?dzie wiÄ?c znacznie wÄ???szy ni?? ten sfotografowany obiektywem 50 mm (kÄ?t widzenia ok. 46 stopni), ale przedmioty odwzorowane na wsp??lnym fragmencie obu fotografii bÄ?dÄ? wyglÄ?da??y identycznie! Nie zmieniÄ? siÄ? ich proporcje, kszta??ty albo nie zmniejszy siÄ? g??Ä?bia ostro??ci. Wiele os??b kadruje zdjÄ?cia na etapie obr??bki w komputerze, lecz traktuje ten etap jako lekkie poprawianie fotografii, a nie jej tworzenie. Tymczasem wsp????czesne aparaty cyfrowe, zw??aszcza lustrzanki, umo??liwiajÄ? wyciÄ?cie tylko niewielkiego fragmentu kadru, z zachowaniem jego odpowiedniej jako??ci. Na przyk??ad Canon EOS 7D rejestruje pliki o maksymalnej rozdzielczo??ci 5184??3456 pikseli (18 mln), a Sony A850 - a?? 6048??4032 pikseli (24 mln). Je??li w trakcie kadrowania zmniejszymy po??owÄ? zdjÄ?cia z 7D, to nadal zostanie nam 2592??1728 pikseli, co przek??ada siÄ? na wydruk 15??22 cm przy 300 dpi, a w przypadku A850 otrzymamy 17??26 cm (3024??2016 pikseli). To mo??e jeszcze zetnijmy kadr o po??owÄ? (czyli w sumie o 75%)? Z Canona otrzymamy plik o wymiarach 1296??864 pikseli, co przy zapewniajÄ?cych nadal wysokÄ? jako??Ä? wydruku 250 dpi przek??ada siÄ? na odbitkÄ? 9??13 cm. Sony przy 250 dpi zapewni rozdzielczo??Ä? a?? nadto odpowiedniÄ? do wydruku 10??15 cm. A jak siÄ? ma kadrowanie do zastÄ?powania zoomu optycznego? ObciÄ?cie po??owy powierzchni kadru odpowiada dwukrotnemu wyd??u??eniu ogniskowej obiektywu, a obciÄ?cie 75% - czterokrotnemu. Je??li najd??u??sza ogniskowa zoomu wynosi ok. 90-100 mm, kadrowanie o 75% bÄ?dzie wiÄ?c na??ladowa??o u??ycie 400-milimetrowego teleobiektywu!

 

Oczywi??cie jest te?? druga strona medalu. Rozdzielczo??Ä? matrycy, a przez to i pliku ko??cowego, to niejedyny czynnik wp??ywajÄ?cy na jako??Ä? zdjÄ?Ä?. Du??o do powiedzenia ma r??wnie?? obiektyw oraz wymagania, jakie stawia przed nim gÄ?sto??Ä? upakowania pikseli na matrycy. Im wiÄ?ksza matryca, tym wymagania sÄ? ni??sze, dlatego kadrowanie plik??w nawet o 75% z pe??noklatkowej Alfy A850 naprawdÄ? ma sens. Przy Canonie EOS 7D (matryca typu APS-C) tak radykalne wycinanie fragmentu kadru wymaga ju?? zastosowania bardzo dobrego obiektywu i wyboru ??rodkowego pola kadru, bo bli??ej brzeg??w rzeczywista rozdzielczo??Ä? jest ni??sza. A przy kompaktach cyfrowych? Nawet je??li majÄ? matryce o du??ej rozdzielczo??ci, np. 15 mln pikseli, radykalne kadrowanie jest niewskazane, bo wymagania matryc sÄ? w ich przypadku znacznie wiÄ?ksze ni?? to, co mogÄ? zapewniÄ? obiektywy. Dlatego w rzeczywisto??ci nawet nieskadrowane zdjÄ?cie z kompaktu z zoomem 20-30x i o du??ej rozdzielczo??ci matrycy mo??e mieÄ? gorszÄ? jako??Ä? ni??... wycinek z kadru zarejestrowanego pe??noklatkowÄ? lustrzankÄ?.

 

RAW - lek na ca??e z??o

 

K??opoty z balansem bieli, zbyt ma??y zakres tonalny, niedo??wietlenie lub prze??wietlenie zdjÄ?cia, zbyt du??e szumy, zbyt ma??a ostro??Ä?â?? Wiele z tych problem??w zlikwidujemy ca??kowicie lub bardzo ograniczymy, je??li bÄ?dziemy zapisywaÄ? zdjÄ?cia w formacie RAW. Ka??dy, kto choÄ? raz zobaczy??, jak potÄ???ne mo??liwo??ci daje wywo??ywanie surowych zdjÄ?Ä? w dowolnym programie do RAW-??w, stara siÄ? z nich jak najczÄ???ciej korzystaÄ?. JednÄ? z opcji, kt??ra w czasie obr??bki RAW-??w jest prosta, szybka i przyjemna, podczas gdy w przypadku korekcji pliku JPEG sprawia spore problemy, jest ustalenie w??a??ciwego balansu bieli. W programie Adobe Lightroom, podobnie jak w wiÄ?kszo??ci innych "RAW-er??w", w??a??ciwÄ? kolorystykÄ? najpro??ciej ustaliÄ?, pos??ugujÄ?c siÄ? narzÄ?dziem Pipeta. Naje??d??amy na obszar zdjÄ?cia, kt??ry w rzeczywisto??ci powinien byÄ? neutralnie szary, klikamy iâ?? gotowe. W razie potrzeby mo??liwa jest dodatkowa korekcja przeprowadzona za pomocÄ? suwak??w.

 

2. Tylu szczeg??????w nie da siÄ? pokazaÄ?!

Trudno??Ä?: ****

Problem: Wiele motyw??w, kt??re fotografujemy, nie chce siÄ? zmie??ciÄ? w zakresie tonalnym oferowanym przez matrycÄ? aparatu. Albo najja??niejsze elementy zostanÄ? zarejestrowane jako ca??kowicie bia??e, wypalone, albo te?? szczeg????y umieszczone w ciemnych partiach obrazu zlewajÄ? siÄ? w jednolitÄ? czer??. Dotyczy to najczÄ???ciej fotografii krajobrazowych. RozwiÄ?zaniem jest w takim przypadku zastosowanie filtra po????wkowego, ale co zrobiÄ?, gdy nie mamy go w danym momencie w torbie fotograficznej?

 

RozwiÄ?zanie: Najlepszym wyj??ciem z tej sytuacji jest skorzystanie z techniki HDR (High Dynamic Range) polegajÄ?cej na wykonaniu kilku zdjÄ?Ä? tego samego kadru, r????niÄ?cych siÄ? poziomem na??wietlenia. Najlepiej wykorzystaÄ? w tym celu funkcjÄ? bracketingu, dziÄ?ki kt??rej aparat sam wykona, jedno po drugim, kilka r????nie na??wietlonych ujÄ?Ä? danego kadru. Je??li jednak nie mamy takiej mo??liwo??ci, wystarczy rÄ?cznie wprowadziÄ? korekcjÄ? ekspozycji in plus oraz in minus na poszczeg??lnych zdjÄ?ciach, starajÄ?c siÄ?, aby nie zmieniÄ? w tym czasie kadru. Dlatego naj??atwiej jest rejestrowaÄ? sk??adowe obrazu HDR z aparatu umieszczonego na statywie, ale nawet je??li statywu nie mamy, zdecydowanie warto spr??bowaÄ?.

 

zdjecie2-natura-chip-660.jpeg

 

Przerysowany HDR. Obr??bka obrazu HDR mo??e sko??czyÄ? siÄ? na etapie, w kt??rym trudno odr????niÄ? go od zwyk??ego zdjÄ?cia. Mo??na te??, tak jak w tym przypadku, p??j??Ä? nieco dalej i "przerysowaÄ?" efekty, uzyskujÄ?c niezwyk??y rezultat. (fot. chip.pl)

 

Dobra wiadomo??Ä? jest bowiem taka, ??e coraz wiÄ?ksza liczba program??w do HDR umo??liwia rÄ?cznÄ? lub automatycznÄ? korekcjÄ? po??o??enia poszczeg??lnych ujÄ?Ä? sk??adowych, opartÄ? na wykrywaniu punkt??w wsp??lnych. Ca??Ä? sprawÄ? u??atwia te?? to, ??e w przypadku zdjÄ?Ä? krajobrazowych mogÄ? to byÄ? tylko dwa ujÄ?cia, z kt??rych jedno na??wietlimy w taki spos??b, by dobrze odwzorowaÄ? partiÄ? nieba, a drugie (zwykle ja??niejsze o ok. 2 EV), by pokazaÄ? wszystkie szczeg????y umieszczone na ziemi. Przy zdjÄ?ciach wnÄ?trz (np. ko??cio??a z malowniczymi witra??ami) liczba zdjÄ?Ä? sk??adowych musi byÄ? ju?? niestety wiÄ?ksza: od 3 do nawet 8 ujÄ?Ä?.

 

Przyk??ad: Typowy przyk??ad zdjÄ?cia krajobrazowego i problemu, jakie nios??o jego wykonanie zobaczymy u g??ry. Przy mocniejszym na??wietleniu niebo wychodzi??o blade, a chmury prawie niewidoczne, za to dobrze widaÄ? by??o wszystko, co znajduje siÄ? na ziemi. Natomiast na??wietlenie z pomiarem ekspozycji wykonanym na niebo powodowa??o, ??e po??o??one na pierwszym planie agawa, kamienie i pozosta??a ro??linno??Ä? ginÄ???y w mroku. RozwiÄ?zaniem okaza?? siÄ? obraz z??o??ony z tych dw??ch ujÄ?Ä? w technologii HDR. Efekt ko??cowy zosta?? poddany jeszcze obr??bce na warstwach (mno??enie i nak??adka) w celu wzmocnienia, a nawet doprowadzenia do pewnej przesady wyrazisto??ci obrazu.

 

Na pewno poruszÄ? i bÄ?dzie nieostre!

Trudno??Ä?: **

Problem: Wiele os??b rezygnuje z wykonania fotografii w s??abych warunkach o??wietleniowych albo robi zdjÄ?cie z wykorzystaniem wbudowanej lampy b??yskowej i uzyskuje s??abo wyglÄ?dajÄ?ce, ca??kiem nienaturalne zdjÄ?cia.

 

RozwiÄ?zanie: Sekret rejestrowania ciekawych, a co wa??niejsze, naturalnie wyglÄ?dajÄ?cych zdjÄ?Ä?, np. nocÄ?, polega zwykle na umiejÄ?tnym stosowaniu dw??ch narzÄ?dzi: d??ugiego czasu na??wietlania i korekcji ekspozycji.

 

zdjecie3-dom-chip-660.jpeg

 

To zdjÄ?cie zosta??o wykonane lustrzankÄ? Konica Minolta 5D przy czasie na??wietlania a?? 1,6 s. By??oby na pewno poruszone, gdyby nie to, ??e zosta??o wykonane w trybie samowyzwalacza, a sam aparat spoczywa?? wygodnie na... le??aku przy brzegu basenu. Korekcja wynosi??a -2,5 EV. (fot. chip.pl)

 

Problem w tym, ??e d??ugi czas na??wietlania kojarzy nam siÄ? od razu z konieczno??ciÄ? zamontowania aparatu na statywie, podczas gdy w rzeczywisto??ci do??Ä? czÄ?sto mo??na taki statyw czym?? zastÄ?piÄ?. Oczywi??cie, prawdziwy statyw zapewnia wiÄ?kszÄ? wygodÄ? podczas fotografowania, ale za to wygoda noszenia go jest ju?? mocno dyskusyjna. PrzeciÄ?tny statyw aluminiowy wraz z ma??Ä? g??owicÄ? wa??Ä? w sumie oko??o 5 kg, wiÄ?c noszenie takiego dodatku przez ca??y dzie??, bo â?ža nu?? siÄ? przydaâ?, to prawdziwy heroizm. Czasami zwyczajnie lepiej zaryzykowaÄ? i nie braÄ? tr??jnogu ze sobÄ?, a w razie czego... improwizowaÄ?.

 

Wiele rzeczy mo??e w razie potrzeby zastÄ?piÄ? statyw - plecak fotograficzny po??o??ony na ziemi, ga??Ä??? drzewa, stosik kamieni, ??awka, a w przypadku kadr??w pionowych chocia??by ??ciana lub pie?? drzewa, do kt??rego przyci??niemy aparat. Co ciekawe, uzyskane w ten spos??b kadry mogÄ? byÄ? nawet bardziej oryginalne i efektowne od zwyk??ego kadrowania aparatem trzymanym na wysoko??ci g??owy fotografujÄ?cego. PamiÄ?tajmy jednak, ??e - tak jak przy fotografowaniu ze zwyk??ego statywu - warto ograniczyÄ? dodatkowe czynniki, kt??re mogÄ? poruszyÄ? zdjÄ?cie. Zamiast naciskaÄ? spust migawki, u??yjmy samowyzwalacza (ewentualnie wÄ???yka spustowego), a w lustrzankach dobrze jest w??Ä?czyÄ? opcjÄ? wcze??niejszego podniesienia lustra.

 

DrugÄ? rzeczÄ?, kt??rej warto dokonaÄ?, jest korekcja ekspozycji. ?šwiat??omierz aparatu bÄ?dzie siÄ? stara??, by nawet zdjÄ?cie zarejestrowane w pochmurnÄ? noc by??o odpowiednio jasne i wyglÄ?da??o, jakby by??o wykonane za dnia, a ??rodkiem do tego bÄ?dzie znaczÄ?ce wyd??u??enie czasu na??wietlania. Dlatego je??li wprowadzimy korekcjÄ?, skr??cimy czas na??wietlania (mniejsze ryzyko "poruszenia" obrazu), a na dodatek zdjÄ?cie bÄ?dzie wyglÄ?da??o lepiej. Mo??na zaczÄ?Ä? od ustawienia korekcji -1 EV, co w praktyce prze??o??y siÄ? na skr??cenie czasu na??wietlania o po??owÄ?, a nastÄ?pnie wykonaÄ? zdjÄ?cie i oceniÄ?, czy nie potrzeba np. jeszcze obni??yÄ? EV. Je??li r??wnocze??nie podniesiemy czu??o??Ä? ISO z warto??ci od 100 do 800 lub 1600, czas na??wietlania skr??ci siÄ? jeszcze 16-krotnie, czyli w po??Ä?czeniu z korekcjÄ? -1 EV ju?? 32-krotnie. Mo??e siÄ? nawet okazaÄ?, ??e zdjÄ?cie mo??na wykonaÄ? z rÄ?ki, zw??aszcza je??li stabilizacja aparatu lub obiektywu dorzuci od siebie jeszcze 2-3 EV zapasu.

 

PamiÄ?tajmy tylko, ??e podnoszenie czu??o??ci ISO zawsze skutkuje obni??eniem jako??ci zdjÄ?cia. Nowe lustrzanki cyfrowe czu??o??Ä? ISO 1600-3200 zniosÄ? bez wiÄ?kszej szkody, natomiast w aparatach kompaktowych lepiej nie wychylaÄ? siÄ? poza ISO 800.

 

Ko??a ratunkowe dla lampy b??yskowej

1. ZmiÄ?kczamy ??wiat??o

ZdjÄ?cia wykonane z lampÄ? wbudowanÄ? w aparat wyglÄ?dajÄ? zwykle nienaturalnie - pierwszy plan jest dobrze na??wietlony lub nawet lekko prze??wietlony, t??o ginie w mroku, do tego w wielu miejscach pojawiajÄ? siÄ? nieeleganckie cienie. RozwiÄ?zaniem sÄ? r????nego rodzaju dyfuzory, kt??re mo??na kupiÄ? i zamontowaÄ? na lampie b??yskowej lub przed niÄ?, ale... sÄ? prostsze sposoby. Niemal wszÄ?dzie znajdzie siÄ? kawa??ek bia??ej kartki, kt??rÄ? wystarczy trzymaÄ? przed palnikiem lampy pod kÄ?tem oko??o 45 stopni. DziÄ?ki temu czÄ???Ä? ??wiat??a odbije siÄ? od niej w g??rÄ?, a nastÄ?pnie - rozproszona - wr??ci i ??agodnie o??wietli fotografowany obiekt, a czÄ???Ä? przejdzie przez kartkÄ? i o??wietli obiekt z przodu. Musimy jednak pamiÄ?taÄ? o tym, ??e moc b??ysku lampek wbudowanych w aparaty jest do??Ä? ma??a, wiÄ?c w przypadku fotografowania w wiÄ?kszych pomieszczeniach pos??ugiwanie siÄ? papierowym dyfuzorem mo??e spowodowaÄ? stratÄ? jasno??ci zdjÄ?cia. Mo??na temu zaradziÄ?, zwiÄ?kszajÄ?c czu??o??Ä? ISO matrycy aparatu.

 

zdjecie4-pion-chip-451.jpeg

 

Trudno w to uwierzyÄ?, ale obie fotografie zosta??y wykonane kompaktem, kt??ry ma lampkÄ? wbudowanÄ? na sta??e, nawet niepodnoszonÄ? do g??ry - Sony HX5. W pierwszym przypadku lampka nie by??a niczym os??oniÄ?ta, natomiast na zdjÄ?ciu dolnym przed lampkÄ? zosta?? umieszczony kawa??ek papieru, wielko??ci ok. 5??5 cm. Prosty zabieg, a efekt znacznie bardziej naturalny. (fot. chip.pl)

 

2. Bezstresowy balans bieli

Fotoreporterzy i filmowcy, kt??rzy pracujÄ? czÄ?sto w pomieszczeniach, gdzie miesza siÄ? wiele rodzaj??w ??wiat??a, np. jarzeniowe, ??arowe i dzienne, mocno r????niÄ?ce siÄ? temperaturÄ? barwowÄ?, mieliby problem z uzyskaniem w??a??ciwej kolorystyki zdjÄ?Ä?. RozwiÄ?zaniem jest prosty trik - zamontowanie przed palnikiem lampy kolorowej folii, najczÄ???ciej pomara??czowej, lecz tak naprawdÄ? kolor zale??y od planowanego efektu, np. przy fotografowaniu w ??wietle jarzeniowym warto stosowaÄ? nak??adkÄ? o odcieniu zielonkawym, a je??li zale??y nam na ociepleniu zdjÄ?cia w ??wietle dziennym, na palnik nak??ada siÄ? foliÄ? ??????tawÄ?.

Pomocy, nie mie??ci siÄ? w kadrze!

Trudno??Ä?: ***

Problem: Jednym z najczÄ?stszych k??opot??w, jakie przytrafiajÄ? siÄ? fotografujÄ?cym, sÄ? trudno??ci ze zmieszczeniem w kadrze fotografowanej sceny. Zwykle powodem jest brak szerokokÄ?tnego obiektywu, bywa te?? tak, ??e po prostu nie da siÄ? ju?? cofnÄ?Ä? o jeszcze jeden krok, bo za nami znajduje siÄ? ju?? ??ciana innego budynku, p??ot czy inna przeszkoda. W takim przypadku wiele os??b rezygnuje z wykonania zdjÄ?cia lub - z ??alem - rejestruje tylko fragment np. ciekawego architektonicznie budynku.

 

RozwiÄ?zanie: Nawet je??li nie masz przy sobie statywu, lecz sam aparat ze standardowym obiektywem, zr??b zdjÄ?cia, z kt??rych p????niej z??o??ysz panoramÄ?.

 

zdjecie5-panorama-chip-660.jpeg

 

Prezentowany obraz powsta?? z 12 ujÄ?Ä? zarejestrowanych w dw??ch poziomych pasach. ZdjÄ?cia zosta??y wykonane Canonem EOS 550D ze standardowym zoomem, przy ogniskowej 18 mm (29 mm dla ma??ego obrazka). Z rÄ?ki. Czas na??wietlania 1/8 s osiÄ?gniÄ?to po podniesieniu czu??o??ci ISO do 6400. DziÄ?ki stabilizacji optycznej obiektywu by?? wystarczajÄ?co kr??tki, by zapewniÄ? rejestracjÄ? nieporuszonych zdjÄ?Ä?. Przys??ona zosta??a lekko przymkniÄ?ta â?? do f/5.6 â?? aby uzyskaÄ? wiÄ?kszÄ? g??Ä?biÄ? ostro??ci. Balans bieli by?? ustawiony na ??wiat??o ??arowe. Panorama zosta??a z??o??ona w programie Autopano Giga 2 - automatyczne po??Ä?czenie ujÄ?Ä? za pomocÄ? odnalezionych punkt??w wsp??lnych okaza??o siÄ? bezb??Ä?dne. (fot. chip.pl)

 

Z rÄ?ki! Na oko! StojÄ?c maksymalnie nieruchomo, zarejestruj tyle ujÄ?Ä?, ile potrzeba, by objÄ?Ä? ca??y fotografowany motyw (z odpowiednim zapasem po ka??dej stronie). Aby uniknÄ?Ä? ba??aganu, najlepiej wykonywaÄ? zdjÄ?cia piÄ?trowo, czyli najpierw odpowiednia liczba ujÄ?Ä? do dolnego paska fotografii, p????niej to samo, ale pasek wy??ej - i tak dalej. Bardzo wa??ne jest to, by fotografowaÄ? na zak??adkÄ?, zostawiajÄ?c oko??o 1/3 poprzedniego kadru zar??wno w pionie, jak i w poziomie. PamiÄ?tajmy te??, ??e obowiÄ?zujÄ? nas inne regu??y wykonywania zdjÄ?Ä? do panoramy. Najlepiej, je??li na wszystkich ujÄ?ciach mamy ustawiony ten sam balans bieli (ustawiony rÄ?cznie bÄ?d?? z gotowych profili) i taki sam poziom na??wietlenia (najlepiej u??yÄ? rÄ?cznych ustawie?? czasu na??wietlania i otwarcia przys??ony). DobierajÄ?c czas na??wietlania, pamiÄ?tajmy, ??e wszystkie zdjÄ?cia sk??adowe muszÄ? byÄ? ostre, i to z ostro??ciÄ? ustawionÄ? w podobnym miejscu.

 

Wiele zale??y od naszego skupienia. Ca??a panorama mo??e siÄ? nie udaÄ?, je??li w jednym miejscu przeoczymy fragment kadru i zostawimy dziurÄ?. Statyw z g??owicÄ? panoramicznÄ? pozwoli??by te?? na ca??kowite wyeliminowanie b??Ä?du paralaksy, ale w wiÄ?kszo??ci przypadk??w nie nale??y siÄ? go a?? tak bardzo obawiaÄ?. Reszta zale??y od sprawno??ci programu sk??adajÄ?cego panoramy - wsp????czesne oprogramowanie jest naprawdÄ? skuteczne.

 

Przyk??ad: Ko??ci???? Wszystkich ?šwiÄ?tych w Warszawie jest efektownie o??wietlony i znajduje siÄ? na tyle blisko Dworca Centralnego, ??e nawet majÄ?c d??u??szÄ? przerwÄ? miÄ?dzy przesiadkami, mo??na do niego podej??Ä?, by go sfotografowaÄ?. Problem w tym, ??e dos??ownie kilkana??cie metr??w przed ko??cio??em stoi wysoki p??ot ogradzajÄ?cy plac budowy. RozwiÄ?zaniem jest wiÄ?c albo skorzystanie z obiektywu szerokokÄ?tnego, albo.. panorama. Prezentowany obraz powsta?? z 12 ujÄ?Ä? zarejestrowanych w dw??ch poziomych pasach. ZdjÄ?cia zosta??y wykonane Canonem EOS 550D ze standardowym zoomem, przy ogniskowej 18 mm (29 mm dla ma??ego obrazka). Z rÄ?ki. Czas na??wietlania 1/8 s osiÄ?gniÄ?to po podniesieniu czu??o??ci ISO do 6400. DziÄ?ki stabilizacji optycznej obiektywu by?? wystarczajÄ?co kr??tki, by zapewniÄ? rejestracjÄ? nieporuszonych zdjÄ?Ä?. Przys??ona zosta??a lekko przymkniÄ?ta - do f/5.6 - aby uzyskaÄ? wiÄ?kszÄ? g??Ä?biÄ? ostro??ci. Balans bieli by?? ustawiony na ??wiat??o ??arowe. Panorama zosta??a z??o??ona w programie Autopano Giga 2 - automatyczne po??Ä?czenie ujÄ?Ä? za pomocÄ? odnalezionych punkt??w wsp??lnych okaza??o siÄ? bezb??Ä?dne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    • 2 Posts
    • 150 Views
    • 9 Posts
    • 571 Views
    • 4 Posts
    • 239 Views
    • 11 Posts
    • 734 Views
    • 4 Posts
    • 460 Views

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania.